...Welcome To My Page... :::Thanks For Viewing Ya! :) :::

3 Mac 2011

AKU NAK PASEMBOR JUGAK!!!!

tetiba je malam yang hening ni aku teringin sangat2 nak makan pasembor...huu punya la dengan gigihnya aku pergi search kat internet mana ada jual pasembor yang sedap dekat area2 Bangi ni...tetapi terlalu menghampakan aku...takdakk!!! tak jumpa pon..Arghhh!!! tengok gambar2 pasembor tu semua buat kecur air liur aku je...nehi2...i want it!!! i really want it!!! huuu search punya la search aku jumpa resepi kat blog akak ni... betol2 buat aku tak sabar nak mencuba resepi ni...huu

Bahan-bahannya
  1. 2 kg ubi keledek merah (dikupas & direbus sehingga lembut)
  2. 300 gm kismis emas
  3. 2 sudu makan serbuk cili
  4. 10 biji buah tomato
  5. 1/2 botol sos tomato
  6. 1/2 kg gula pasir
  7. 1 sudu makan garam
  8. Sedikit kacang tanah digoreng dan ditumbuk kasar
  9. Sedikit udang kering digoreng tanpa minyak dan dikisar
  10. Sedikit bawang goreng

Cara Membuatnya
  1. Ubi keledek yang sudah direbus itu dikisar dengan 5 gelas air sehingga betul2 lumat
  2. Kismis direndam sebentar dan dikisar dengan air sebanyak 3 gelas dan ditapis. Kisar sekali lagi dan tapis lagi untuk dapatkan jus kismis tu
  3. Buah tomato dipotong kecil2 dan dikisar dengan 3 gelas air dan ditapis untuk dapatkan jus tomato
  4. Masukkan ubi keledek yang sudah dikisar kedalam periuk diikuti jus kismis, jus tomato, serbuk cili & sos tomato dan masak diatas api yang sederhana dan kacau2kan supaya sebati
  5. Bila sudah mendidih masukkan pula gula dan garam secukup rasa dan masak lagi
  6. Tunggu hingga kuah betul2 pekat dalam masa 40 minit baru ditutup api
  7. Hidangkan dengan sayur2an seperti timun dan sengkuang yang dihiris2, cucur udang dll
  8. Taburkan diatas kuahnya bahan2 seperti bawang goreng, kacang tanah tumbuk dan udang kering tumbuk.
ni la rupa Pasembornya
Nakkk!!!!huuuu


Tiada ulasan: